b-vitamiini

Mitä on b-vitamiini? Tai pikemminkin b-vitamiinit. B-vitamiinit ovat vesiliukoisia vitamiineja. B-vitamiineihin kuuluvat tiamiini (B1), riboflaviini (B2), niasiini (B3), pantoteenihappo (B5), B6-vitamiini, biotiini (B7), foolihappo (B9) ja Kobalamiini (B12).

B-vitamiinien saantia harva kokonaisuudessaan ajattelee. Moni tuudittautuu siihen, että näitä vitamiineja saa ravinnosta. Mikäli kuitenkaan ei ole ymmärrystä mitä vitamiinit tekevät, mihin ne vaikuttavat ja mitä syömällä niitä saa ravinnosta on vaikea pitää itseään terveenä.

Näillä jokaisella b-vitamiinilla on tärkeä tehtävä kehossamme. Koska jokaisella on omat ominaisuutensa, yhteisten toimintojen lisäksi, niin niihin on hyvä tutustua yksitellen saadaksesi paremman kuvan niiden tarpeellisuudesta.

B-vitamiinin saanti vaihtelee vitamiineittain. Toisia saa lehtivihreästä ja toisia monipuolisista vihanneksista. Lähes kaikkia b-vitamiineja voi saada ravinnosta riittävästi, mutta ei kaikkia. Ilman ymmärrystä ja tietoa tämä saattaa aiheuttaa puutostiloja ja pahimmillaan voit sairastua pahastikin.

Jos kuitenkaan monipuolinen ravinto vihanneksien kera ei kuulu päivittäiseen ravintoosi on sinun hyvä tarrautua ravintolisiin. Sokkona kuitenkaan tätä ei kannata tehdä. Jos et ole varma, että saatko riittävästi kaikkia vitamiineja voit käydä yksityisellä laboratoriolla teetättämässä verikokeen asian tarkastamiseksi.

Mikäli kuitenkin jo ruokavaliostasi ja mahdollisista puutosoireistasi pystyt päättelemään  puuttuvan vitamiinin on hyvä löytää itsellesi oikea valmiste jos et pysty lisäämään ruokavalioosi sitä tukevaa ravintoa. Suosittelen syvästi käyttämään laadukkaita luomupohjaisia ravinnelisiä, ne imeytyvät paremmin. Eron hyvästä tuotteesta huomaat kapselin väristä. Jos siinä on luonnolliset värit on tuote todennäköisesti laadukas ja imeytyy hyvin.

Vain pitämällä kaikkien b-vitamiinien tason ylhäällä voit varmistua oman immuunijärjestelmäsi normaalista toiminnasta. Kun immuunijärjestelmäsi on kunnossa kokonaisvaltainen vointisikin on parempi. Kehossasi riittää energiaa, saat paremmin nukuttua ja ihosikin voi paremmin.

Onko se vain ihmisten laiskuutta vai ajattelemattomuutta kun niin moni kuitenkin kärsii tämän ryhmän vitamiinien puutoksesta. Luulen jälkimmäisen olevan osuvampi. Kiireen keskellä moni hädin tuskin jaksaa miettiä ravinnon monipuolisuutta tai syömistä yleensäkään, joten ei mikään ihme jos tarkempi opiskelu vitamiineista jää vähemmälle. B-vitamiini on kuitenkin tärkeä, joten pidä huoli sen riittävästä saannista.

Puutostila-ja-sen-tunnistaminen-on-tarkeaa.-Monipuolinen-ruokavalio-turvaa-kehosi-ravintotasapainon-ja-estaa-sinua-sairastumasta.

Puutostila ja sen tunnistaminen

  • tehnyt

Puutostila ja sen tunnistaminen on tärkeää tervehtymiselle. Puutostiloja ei välttämättä ole vain yksi tai kaksi vaan niitä voi olla kymmeniä, joilla voi olla samoja oireita. Koska olemme yksilöitä niin puutostilat ovat myös yksilöllisiä. Tiedätkö sinä saatko riittävästi ravintoa vai oletko aliravittu?

Vitamiinit- tärkeät elimistölle terveyden kannalta

Vitamiinit – esittelyssä a-, b-, c-, d,- e- ja k –vitamiinit

Olen kirjoitellut perustietoja näissä ensimmäisissä postauksissani, koska uskon perustiedon olevan tarpeen, kun siirrytään syventävään tietoon. Tärkeää on myös ymmärtää, mitä vitamiineja on olemassa ja, mikä niiden tarkoitus on kehomme hyvinvoinnissa. Siksi onkin tärkeää käydä läpi vitamiinit. Vitamiinit- esittelyssä a-, b-, c-, d,- e- ja k –vitamiinit  Tässä postauksessa kerron sinulle vitamiinien a, b, c, d, e ja k pintatietoa. Tämäkin postaus aloittaa sarjan postauksia, jossa vuoden aikana pureudun tarkemmin  kuhunkin vitamiiniin samalla… Lue lisää »Vitamiinit – esittelyssä a-, b-, c-, d,- e- ja k –vitamiinit