biotiini B7

Biotiini B7 vitamiini. Jälleen välttämätön vitamiini ihmisille, mutta myös eläimille. Se esimerkiksi vaikuttaa rasvahappojen tuotannossa. Lisäksi se vaikuttaa valkuaisaineiden, hiilihydraattien ja rasvojen aineenvaihdunnassa. Biotiinin ominaisuuksiin kuuluu luoda tarttumapinta luun pintaan, jotta kalkki voi paremmin tarttua sen pintaan, jäädä siihen kiinni sekä luutua siihen kiinni.  

Biotiini eli B7-vitamiini toisinaan myös H-vitamiiniksi kutsuttu vitamiini, kuuluu vesiliukoisiin B-ryhmän vitamiineihin. Biotiini B7 vitamiini on tunnettu parhaiten sen ominaisuuksista edistää hiusten, ihon ja limakalvojen kuntoa.

On varmaa, että hiusten kasvu sekä biotiini liittyvät tiukasti toisiinsa. Hiustenlähdön syynä voi olla esimerkiksi stressi, ikääntyminen tai hormonaalinen muutos kuten lapsen imettäminen, vaihdevuodet tai hormonaalisen ehkäisyn lopettaminen. Biotiini auttaa hiustenlähtöön, kun sen taustalla on biotiinin puute ja tähän on räätälöity apteekkien hyllyille ravintolisiä sen ehkäisemiseksi.

Perinnöllistä hiustenlähtöä biotiini ei kuitenkaan voi pysäyttää. Siitä huolimatta biotiinin käyttö voi vahvistaa olemassa olevien hiusten hyvinvointia ja auttaa niitä kasvamaan pitkiksi, terveiksi sekä tuuheiksi. Vahvat hiukset ovat monelle osa itseään eli omaa identiteettiään, joten niiden hyvinvoinnista huolehtiminen on tärkeää.

Tämä siis on yksi rakennusaine estämään osteoporoosin syntymistä, joka auttaa luita pysymään kestävänä ja ehjänä myös iäkkäämmillä ihmisillä. Ruokavaliolla voit paljon vaikuttaa luustosi kuntoon, joten on hyvä olla perillä kaikista B7-vitamiinin hyöty ja haittapuolista. Lisäksi sinun on hyvä tietää mistä lähteistä parhaiten saat B7 vitamiinia ravinnoksesi.

Yliannostuksen vaaraa ole koska ylimääräinen biotiini poistuu elimistöstä virtsan mukana kuten vesiliukoisissa vitamiineissa yleensä on tapana tehdä. Biotiinia saa ruoasta, ja suoliston terve bakteerikanta pystyy tuottamaan biotiinia myös itse. Ravintolisänä biotiini on edullinen ja helposti saatava apteekeista ja luontaistutekaupoista sekä nykyään jopa ruokakaupasta.

Biotiinia saadaan ravinnosta varsin kattavasti. Hyviä lähteitä on esimerkiksi pähkinät, soijapapu, hiivalla kohotetut leivät, maksa, munuaiset, kananmunan keltuainen ja viljat. Biotiini on myös ainut vitamiini, jolle ei ole asetettu päivittäistä saantisuositusta. Silti, sen syönnillä on hyötyä. Jos käyttää lisävalmistetta, se vaikuttaa kynsiin, hiuksiin ja ihoon.  

Vitamiinit- tärkeät elimistölle terveyden kannalta

Vitamiinit – esittelyssä a-, b-, c-, d,- e- ja k –vitamiinit

Olen kirjoitellut perustietoja näissä ensimmäisissä postauksissani, koska uskon perustiedon olevan tarpeen, kun siirrytään syventävään tietoon. Tärkeää on myös ymmärtää, mitä vitamiineja on olemassa ja, mikä niiden tarkoitus on kehomme hyvinvoinnissa. Siksi onkin tärkeää käydä läpi vitamiinit. Vitamiinit- esittelyssä a-, b-, c-, d,- e- ja k –vitamiinit  Tässä postauksessa kerron sinulle vitamiinien a, b, c, d, e ja k pintatietoa. Tämäkin postaus aloittaa sarjan postauksia, jossa vuoden aikana pureudun tarkemmin  kuhunkin vitamiiniin samalla… Lue lisää »Vitamiinit – esittelyssä a-, b-, c-, d,- e- ja k –vitamiinit