foolihappo B9

Foolihappo B9 vitamiini. Foolihapolla on monipuolisia hyötyjä. Painottaakseni foolihapon terveyshyötyjä kerron, että EU:n ulkopuolella 51 maassa lisätään foolihappoa elintarvikkeisiin, jotta puutostiloja ei pääse niin helposti muodostumaan. Mihin foolihappo auttaa? Foolihapon käytöllä voit vähentää riskiä sairastua masennukseen sekä sydän- ja verisuonitauteihin. Se ehkäisee aivohalvausta sekä valtimonkovetustautia.  

Lisäksi se on tärkeä raskaaksi haluavalle. Neuvolassa kerrottiin ohjeiksi raskaaksi haluaville, että foolihappo parantaa kehon vastaanottavaisuutta hedelmöittyä. Lisäksi foolihappo on sikiön terveydelle tärkeä. Sitä tuli syödä korostetusti koko raskauden. Foolihappo auttoi lastani kehittymään kohdussani normaaliksi.

On tosin sellaisiakin hedelmöittymisiä ja raskauksia joissa ei ole foolihappoja käytetty. Silloinkin on mahdollisuus tulla terve lapsi, mutta komplikaatioiden mahdollisuus kasvaa aina kun foolihappoa ei saa äiti ja masussa kasvava lapsi tarpeeksi. Luulenpa tuota, että äitini ei silloin aikanaan ole foolihappoa syönyt purkista ja menisin väittämään, että minusta on tullut suht normaali kaikesta huolimatta.

Mitä eroa on folaatilla ja foolihapolla? Siinä, missä folaatti on kasveissa luonnollisesti oleva vitamiinimuoto, niin foolihappo on synteettisesti tuotettu valmiste. Parhaita lähteitä folaatille ovat vihreät kasvikset, kuten salaatti, pinaatti, parsakaali, palkokasvit, herneet ja pavut. Lisäksi maapähkinä, porkkana, täysviljatuotteet, liha, maksa, munuaiset sekä maitotaloustuotteet sisältävät foolihappoa.  

Mikäli siis syöt monipuolisesti on sinun mahdollista saada riittävästi foolihappoa tai siis folaattia ravinnostasi. Silti monessa maassa on tunnistettu tämän foolihapon puutos ja sen tuomia haittavaikutuksia on lähdetty estämään lisäämällä foolihappoa ravintoaineisiin.

Foolihappo B9 on siis tärkeä elimistöllemme ja jälkikasvua hankkiessamme. Oletko sinä syönyt foolihappo B9 pitoisia ruokia tarkoituksen mukaisesti saadaksesi foolihappoa? Harva edes tietää foolihapon merkityksellisyyttä kehoamme suojaavana vitamiinina. Siksi koenkin tärkeäksi kertoa näistä asioista, joihin voit helposti puuttua ja korjata ruokavaliossasi. Ei ole järkeä sairastuttaa itseään tietämättömyyden vuoksi.

Vitamiinit- tärkeät elimistölle terveyden kannalta

Vitamiinit – esittelyssä a-, b-, c-, d,- e- ja k –vitamiinit

Olen kirjoitellut perustietoja näissä ensimmäisissä postauksissani, koska uskon perustiedon olevan tarpeen, kun siirrytään syventävään tietoon. Tärkeää on myös ymmärtää, mitä vitamiineja on olemassa ja, mikä niiden tarkoitus on kehomme hyvinvoinnissa. Siksi onkin tärkeää käydä läpi vitamiinit. Vitamiinit- esittelyssä a-, b-, c-, d,- e- ja k –vitamiinit  Tässä postauksessa kerron sinulle vitamiinien a, b, c, d, e ja k pintatietoa. Tämäkin postaus aloittaa sarjan postauksia, jossa vuoden aikana pureudun tarkemmin  kuhunkin vitamiiniin samalla… Lue lisää »Vitamiinit – esittelyssä a-, b-, c-, d,- e- ja k –vitamiinit