Omega 5

Omega 5 rasvahapon salatut hyödyt kehollemme

Omega 5 rasvahappo jaotellaan pääsääntöisesti kahteen eri yhdisteeseen Myristoleiinihappoon (MA) (1) ja Granaattiomenahappoon (PA) (2). Kummallakin hapolla on omat hyötynsä, joten ei ole ihan sama, mistä lähteestä Omega 5 rasvahappoa nauttii. Valinta kannattaa tehdä sen mukaan, mitä tuloksia Omega5 rasvahaposta haluaa saada aikaiseksi.

Sen rakenteellisesta kaavasta sen verran, että ensimmäinen kaksoissidos on viidennen ja kuudennen sidoksen väliin laskeutuva metyyliryhmästä laskettuna eli sen vuoksi tuo 5 kuvastaa tätä Omegaa hyvin. (3)

Vaikka Omega5: t ovat monityydyttymättömiä, kuten Omega 3 ja Omega 6, mutta niitä ei pidetä välttämättöminä. Toisin sanoen kehomme tarvitsevat niitä, mutta elimistömme voi tuottaa niitä itse, joten niitä ei välttämättä tarvita ravinnosta. (4)

Terveellisistä lähteistä saatavien Omega5:n uskotaan vaikuttavan positiivisesti painoon, sydän- ja verisuoniterveyteen ja verensokeritasapainoon. Omega5: t voivat mahdollisesti lievittää vaihdevuosien oireita niiden ravinnepitoisuuden vuoksi. (4)

Joitakin Omega-5-ravintolähteitä ovat:

  • Täysrasvainen / ruohoinen meijerituote eli maitotuote
  • Trooppiset öljyt (puhdistamaton, kylmäpuristettu kookos- ja palmuöljy)
  • Saw palmetto eli sahapalmu
  • Luonnonvaraisesti saatu lohi
  • Macadamianpähkinät eli muskottikasvin sukuun kuuluvat pähkinät
  • Granaattiomena siemenet tai puhdistamaton, kylmäpuristettu granaattiomenaöljy (4)

Kun lähdin selvittämään näiden happojen sisältöä, huomasin, että niistä kerrotaan pääsääntöisesti tieteellisissä julkaisuissa erittäin tieteellisin termein kirjoitettuna. Vain muutamassa postauksessa mainittiin tämä kyseinen Omega parin kappaleen pituisella kirjoituksella.

Olen parhaani mukaan kääntänyt tekstiä kansankielelle ymmärrettävään muotoon ja pyrin selittämään erinäisiä termejä mikäli termejä on tarpeen jättää tekstiin.

Tästä Omegasta oli haastavaa kirjoittaa, koska siitä oli vain puhtaasti tieteellisiä julkaisuja kirjoitettu kuten jo totesin aiemmin. Nyt sitten sain tulkita ilman muiden vaikutusta näitä tieteellisiä tekstejä. Oli mukava tehdä tuota tutkimusta ja toivon, että sinäkin viihdyt sitä lukiessasi.

Mukavia lukuhetkiä sinulle!

Omega-5-rasvahapon-salatut-hyodyt-kehollemme.-Tama-toistaiseksi-tuntemattomampi-omega-on-tarkea-ihomme-seka-sydan--ja-verisuoniterveydelle.-Lisaksi-on-tutkimuksia-,etta-sita-syomalla-saisi-hyotya-myos-erinaisiin-syopiin.

Omega 5 rasvahapon salatut hyödyt kehollemme

  • tehnyt

Omega 5 rasvahapon salatut hyödyt kehollemme postaus kertoo siitä, miten Omega 5 vaikuttaa kehoomme. Tästä aiheesta ei juurikaan ole kirjoitettu muuta kuin tieteellisiä tutkimuksia, joten oli tärkeää kirjoittaa tästä monelle suomalaiselle tuntemattomammasta Omegasta. Omega 5 rasvahappo koostuu kahdesta rasvahappoyhdisteestä: granaattiomenahappo ja myristoeiinihappo. Näitä lähteitä ja sen tarkoituksia on avattu enemmän tässä postauksessa.