Tervetuloa lukemaan ensimmäistä Terveyden sanansaattajan osiota, jossa käsittelen terveyden alaa yrittäjän näkökulmasta. Alkuun on hyvä aloittaa puhumalla bloggaamisesta. Oletko koskaan miettinyt kirjoittavasi blogia, mutta et vaan ole saanut aikaiseksi aloittaa. Syitä voi olla monia. Esimerkiksi et ole keksinyt miten saada riittävästi postausideoita tai koko blogin aloittaminen tuntuu kovin vaikealta ja etäiseltä. 5 askelta tuottoisan blogin rakentamiseen auttaa hahmottamaan ajatuksiasi.
Kun lähdin itse miettimään blogin tekoa, tyrmäsin ajatuksen heti ensi-istumalta. Mistä minä keksisin muka tarpeeksi aiheita terveydestä, jotta voisin julkaista postauksia joka viikko? Olinkin jo hautaamassa koko ajatusta pelkoni vuoksi, kunnes näin mainoksen Bloggaajasta Ammattilaiseksi verkkokurssista. Lopun voitkin jo arvata lukiessasi tätä postaustani.
Tässä postauksessa käyn läpi niitä haasteita, joihin yleensä blogin aloittaminen kaatuu. 5 askelta tuottoisan blogin rakentamiseen antaa sinulle ajattelemisen aihetta bloggaamisesta. Lue toki loppuun saakka, minulla on sinulle miellyttävä yllätys odottamassa. Postaus sisältää Affiliate-linkkejä, linkit merkitty * merkillä. Yhteistyössä blogivalmentaja Tiia Konttisen kanssa.
5 askelta tuottoisan blogin rakentamiseen
Ihmiset ovat kyllästyneet lukemaan turhanpäiväisiä asioita, joita pursuaa monestakin blogista. Nykyään ihmiset haluavat käyttää aikaansa tehokkaasti ja näin ollen informoiva ja opettava sisältö puree parhaiten lukijoihin.
Nyt sitten kysyt, että mistä aiheesta sinä muka osaisit opettaa muita? Samaa minäkin pohdin, ennen kuin tajusin, että jokainen meistä on taitava jossakin. Mieti omalla kohdallasi, mitä taitoja omaat ja heitä ennakkoluulot pois. Maailma on täynnä ihmisiä ja meistä jokainen on erilainen. Meillä jokaisella on erilaiset mielenkiinnot.
Aihealueen tarkka rajaus
Mieti siis joku todella tarkalla rajauksella oleva aihe. Itse valitsin kirjoittaa siitä, miten nykypäivän ruoka on vaikuttanut elimistöömme sekä yrittäjyydestä terveyden parissa. Nämä valikoituivat omasta sisäisestä palosta tutkia näitä sekä siitä, että haluan todella auttaa muita keräämilläni tiedoilla.
Lue ensimmäisestä postauksestani Omega rasvahapoista, joka on Terveisin terveytesi kategorian alla.
Kun olet keksinyt tiukan aiheesi, pohdi, että kuinka monta postausta saat aiheesta kirjoitettua vuodessa. Esimerkiksi ruoka ja terveys, voin kirjoittaa vitamiineista, hivenaineista, Omegoista, suolistosta, sydämestä, aivoista, unen laadusta ja vaikka mistä. Ideoita syntyy, kun istahdat alas ja alat miettimään systemaattisesti.
Mikäli tarkka rajaus ei tuota tarpeeksi ideoita, voit ottaa kaveriksi jonkin muun aiheen tarkalla rajauksella esimerkiksi terveys ja rinnalle yrittäjyys terveyden saralla. Kannattaa kuitenkin pitäytyä 1-3 pääkategoriassa, jotta blogista ei tule sekava.
Kun olet tehnyt tämän hahmotelman, olet valmis aloittamaan. Itse, kun tein suunnitelman, huomasin tehneeni jo yli 300 ideaa, mistä kirjoittaa, joten ideoita on jo parille vuodelle valmiina. Tärkeintä on se, kun aiheesi pysyy rajatusti kategorisoituna, saat itsellesi kerättyä “unelmalukijoita”, jotka odottavat viikosta toiseen postauksiesi ilmestymistä.
2. Hakukoneoptimoi postaukset
Miten kukaan löytää blogisi ja pääsee lukemaan intohimolla kirjoittamasi postaukset, jossa autat lukijaa? Tämä on ihan aiheellinen kysymys. Salaisuus tälle on se, että käytät hakukoneoptimointia työkalunasi.
Hakukoneoptimointi tarkoittaa sitä, että tietyillä toimenpiteillä kirjotat meta-tietoa Googlen roboteille. Sinun ei tarvitse pelästyä asiaa, kun ohjeita seuraa niin ei se ole hankalaa. Se vie vain vähän aikaa, mutta antaa niin paljon enemmän.
Google etsii lukijat puolestasi
Kun olet syöttänyt tarvittavat tiedot postauksen taustatietoihin, Google alkaa kategorisoida sinua ja lukijamäärien, linkkien jakojen sekä sivulla olemisen ajan pituuden mukaan ja alkaa arvostamaan sinua Googlen hakukoneessa. Riippuen näistä, sekä muutamasta muusta elementistä, nouset esimerkiksi “Terveys” sanalla Googlessa esille.
Tietenkään kaikkia postauksia ei tarvitse optimoida. Sinun kannattaa valita taktisesti ne tärkeimmät niin sanotut “kivijalkapostaukset” jotka haluat nostavan sinua esille Googlessa. Tietenkin sinä saat hakukoneoptimoida kaikki postauksesi, jos haluat. Sehän vain parantaa näkyvyyttäsi.
3. Sähköpostilistan kerääminen
Kuinka sitten pitää huolta lukijoistasi ja kertoa lisätietoa postauksien takana tai tarjota tuotteita/palveluita uskollisille seuraajillesi? Tähän suosittelen käyttämään sähköpostilistan keräämistä.
Tiedetään, että sähköposti on vanha keksintö. Siitäkin huolimatta se on tehokas tapa tavoittaa lukijakuntaasi ja antamaan heille lisäarvoa tuottavaa informaatiota. Lisäksi tämä sähköpostilistalle tuleva yleisö on sinun oma yleisösi, eikä lainattu yleisö, kuten esimerkiksi Facebookin kautta blogiasi lukemaan siirtyvät ihmiset.
Sähköpostissa pystyt kasvattamaan luottamusta sinun ja lukijoiden välillä. He tutustuvat sinuun, kun kerrot jotakin henkilökohtaista sekä inhimillistä heille. Jonkin ajan kuluttua lukijoistasi saattaa tuntua, että he tuntevat sinut ihan henkilökohtaisesti. Sinä itse tosin päätät, minkä verran itsestäsi kerrot, mutta mielestäni kaikki kerrottu oli se vähän tai paljon on aina hyvä asia.
Lainattu yleisö on aina lainattu yleisö
Miksi ei pidä luottaa, että esimerkiksi Facebookista saat riittävästi lukijoita sivuillesi? Onhan se kuitenkin ihanteellinen paikka markkinoida postauksiasi. Mitä tapahtuu seuraajillesi, jos esimerkiksi Facebook fuusioituu toisen somekanavan kanssa tai algoritmi muuttuu niin, että seuraajasi eivät enää tavoita sinua Facebookin kautta?
Tämän ilmiön vuoksi sitä kutsutaan lainatuksi yleisöksi. Yleisö ei ole sinun, vaikka seuraavatkin sinua, vaan se on Facebookin ja täysin sen armoilla. Sen sijaan, jos saat itsellesi sähköpostilistalle kasvatettua seuraajia, tavoitat ne aina, vaikka somemaailma kaatuisikin.
Miten saat ihmisiä liittymään sähköpostilistallesi? Hyvä ja aiheellinen kysymys. Tapoja on monia:
- Tilaa uutiskirje (ei kovin toimiva, koska lukija ei saa siitä heti mitään)
- Lataa opas
- Tule webinaariin
- Tilaa maksuton opas
- Ota parhaimmat vinkit talteen…
Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Sait varmasti idean, mitä ajoin takaa. Eli sinun kannattaa tässä kohtaa auttaa asiakasta tarjoamalla ratkaisua johonkin hyvin tarkkaan ongelmaan esimerkiksi “Vatsakivun poisto”. Kun ongelma on lukijalle tuttu, hän usein haluaa siihen ratkaisun ja tässä kohtaa sinä tulet kuvioihin tarjoamalla lahjaasi hänelle.
Auta asiakasta oppimaan
Asiakas saa sinun tiivistetyn oppisi ja sinä saat sähköpostiosoitteen. Näppärää eikö? Ei se mitään rakettitiedettä ole. Kuulostaa äkkiseltään työläältä, mutta ei hätä ollut tässäkään kummoinen. On nimittäin olemassa sekä ilmaisia, että maksullisia sähköpostiohjelmia, joilla saat kiitosviestit sekä tervetuloviestit automatisoitua, jotta sinun ei tarvitse tehdä kaikkea itse.
Automatisoinnissa on se mukava puoli, että teet työn vain kerran ja nautit sitten työn tuloksista. Sinulle jää vain viikkokirjeen kirjoittaminen ja sekin on helppo lähettää kaikille kerralla sähköpostiohjelman kautta. Onneksi on olemassa näitä erilaisia ohjelmistoja, jotka helpottavat kummasti elämäämme.

4. Etsi itsellesi paras keino hankkia tuloja
Miten voit hankkia tuloja blogillasi? Tiesithän, että se on mahdollista. Ajan myötä blogisi voi tuottaa niin paljon tuloja, että pystyt elättämään itsesi yksinomaan sen avulla. Tämä kannattaakin tehdä hallitusti, koska kuka nyt haluaa lukea jokaisessa postauksessa mainoksia.
Blogimaailmassa mainoslinkkejä, joita tehdään yhteistyössä jonkun yrityksen kanssa, kutsutaan Affiliate linkeiksi. Jokaisessa Affiliate linkissä olet tehnyt sopimuksen yrityksen kanssa. Voit saada korvauksen erilaisilla perusteilla esimerkiksi klikki-, ajanvaraus- tai ostoperusteisesti.
Lisäksi olet saattanut saada yritykseltä alennuskoodin käytettäväksi lukijoillesi, kun he menevät ostoksille juuri sinun linkkiäsi käyttäen. Tämä houkuttelee asiakasta ostamaan. Nyt tuli sitten kova houkutus laittaa jokaiseen postaukseen Affiliate linkkejä. Älä tosiaan tee kuten 99% muista bloggaajista, erotu eduksesi.
Erotu eduksesi muista bloggaajista
Erottumisella tarkoitan sitä, kun olet tehnyt muutaman kivijalkapostauksen, josta oli puhetta aiemmin, niin laitat linkin siihen. Sen jälkeen, kun kirjoitat samasta aiheesta, mutta eri näkökulmasta, laitat uuteen postaukseen sisäisen linkin, joka ohjaa tähän kivijalkapostaukseen, jossa ostolinkki sijaitsee.
Näin saat pidettyä blogisi uskottavuuden, houkuttelevuuden sekä ammattimaisuuden ja samalla saat rakennettua omaa brändiäsi. Kun sinulla on muodostunut oma brändi ja imago lukijoillesi, sekä postauksistasi että viikkokirjeistäsi, sinun on helppo tehdä joku verkkokurssi tai e-kirja.
Huolehdi lukijoistasi viikkokirjeellä
Sinun on tuhat kertaa helpompaa markkinoida omaa tuotettasi sinun omille lukijoillesi, jotka tuntevat sinut. Sinun lukijasi sekä sähköpostilistalla olevat ovat sinun lämmintä yleisöäsi, jotka luottavat sinuun ja arvostavat palveluitasi. Ostathan sinäkin mieluummin palvelun tai tuotteen tutulta henkilöltä, eikö?
Lisäksi, kun kirjoitat jatkuvasti sisältöä, opit siinä samalla uutta ja tietyt kokonaisuudet alkavat nivoutumaan päässäsi ideoiksi, jolloin ne on helppo lähteä niputtamaan digituotteeksi. Myös tämä mahdollistaa sinulle lisää rahaa. Myyntivaiheen ja siihen liittyvät toimenpiteet on helppoa jälleen automatisoida, jolloin jäljelle jää markkinointi.
5. Hanki menetelmä, joka helpottaa tulosten saamista
Minä olisin voinut käyttää myös aikaani katsomalla erilaisia tutoriaaleja ja lukemalla eri postauksia aiheesta. Se olisi vienyt minulta vuosia puhumattakaan niistä virheistä, joita olisin mahdollisesti tehnyt, kun olisin lähtenyt itse keksimään pyörää uudelleen. En ikikuuna päivänä olisi aloittanut blogia omin opein.
Koska olen enemmän toiminnan ihminen, enkä tykkää jäädä jumiin tekemiseni kanssa, niin minulle oli hyvin luontaista lähteä kurssille mukaan. Kurssin alussa olin hyvinkin skeptinen, että osaisinko, ehtisinkö tai haluaisinko. Siinä kurssin edetessä sitten punainen lanka löytyi, kiitos Tiian loistavalle ohjaamiselle.
Nyt, kun bloggaaminen on aloitettu, olen hyvin tyytyväinen itseeni. Opin jatkuvasti uutta, kun sitoudun kerran viikossa postaamaan uuden julkaisun. Samalla saan toteuttaa itseäni ja antaa oppia niitä kaipaaville. Terveys kuuluu meille kaikille ja todellakin olet sen arvoinen!
Lopuksi kertauksena
Tärkeimmät pointit tässä postauksessani oli se, että tee blogia koko sydämestäsi. Valitse aihe, joka on sinulle rakas. Tulet nimittäin viettämään paljon aikaa sen kanssa. Ja, kun haluat auttaa sydämestäsi muita, niin se välittyy myös lukijalle. Saat itsellesi näin uskollisen lukijakunnan.
Kun sinulla on uskollinen lukijakunta, niin tee blogisi näkyväksi hakukoneoptimoimalla postauksiasi. Kaikkia ei siis tarvinnut optimoida, mutta ne kivijalkaposaukset ainakin. Näin sinut löydetään myös jatkossa ja saat vielä enemmän uskollisia lukijoita.
Sähköpostilistan tärkeys
Suosittelen todella sen sähköpostilistan keräämistä. Sinä palvelet paremmin lukijoitasi, kun saat kerrottua jotain muuta kuin, mitä blogissa lukee. Kerro vaikka omasta päivästäsi tai tulevista suunnitelmistasi. Tämä lämmin yleisö on myös todennäköisin yleisö ostamaan tarjoamiasi tuotteita.
Mieti tarkkaan, mitä yhteistyötä teet, Affiliate ei ole ainoa tapa. Lisäksi kannattaa lähteä tekemään yhteistyötä vain niiden yrityksien kanssa, jotka vastaavat omaa arvomaailmaasi. On myös hyvä, että Affiliate linkit liittyvät kirjoittamaasi tekstiin. Kun teet tämän oikein, niin voit ajan saatossa saada koko elantosi näiden kautta. Kuulostaa mukavalta, eikö?
Loistavia uutisia sinulle
Jos nyt jäit sille mielikuvalle, että blogin kirjoittaminen saattaisi olla sittenkin se sun juttu, niin sinun ei tarvitse tehdä sitä yksin.
Kuinka pääset alkuun ensin blogin tekemisessä? Nyt sinulla on ainutlaatuinen tilaisuus päästä oppimaan omalta mentoriltani Tiia Konttiselta, joka järjestää Bloggaajasta ammattilaiseksi verkkokurssia.
Tiia on päivittämässä kurssin sisältöä ja tarjoaa nyt 1.-15.6.2020 välisellä ajalla kurssin edulliseen hintaan(katso lisää täältä*). Lisäksi tulet saamaan syksyllä julkaistavat uudet päivitetyt materiaalit kaupan päälle.
Kurssin pääset aloittamaan heti kurssihinnan maksun jälkeen, joten mitä nopeammin liityt mukaan sitä nopeammin pääset aloittamaan. Kurssin pääset ostamaan täältä*. Nyt on todella hyvä hetki tarttua tarjoukseen. Saat nimittäin kurssin halvemmalla hinnalla, joka tietenkin nousee päivityksen jälkeen. Tarjous on siis voimassa vain 1.-15.6.2020.
Minulle kurssille meneminen oli todella hyvä juttu. Sain nopeilla ohjeilla aloitettua blogini eikä minun tarvinnut miettiä, mitä ja miten tekisin taikka, mistä tiedon saisin. Koska olen vasta aloittanut, pystyn sanomaan, että Tiian ohjeilla tehtynä blogin kirjoittaminen on helppoa ja hauskaa.
Voisin tehdä töitä vaikka biitsiltä käsin
Nyt voin keskittyä vain oleelliseen, kuten blogin kirjoittamiseen, kuvaamaan videoita sekä kehittämään liiketoimintaani. Voisin sanoa, että elämäni sai aimo harppauksen eteenpäin ja suunnan muutoksen positiiviseen suuntaan, juurikin tämän blogin ansiosta.
Enkä ole edelleenkään yksin vaikka kurssi on loppunut. Sain jäädä Facebook ryhmään ja Tiia edelleen auttaa, kun laitan hänelle viestiä. Hän on kyllä ehdottomasti parhaimmasta päästä kouluttajana. Sydän täyttä kultaa ja auttamisen halua. Olen vain niin kiitollinen sekä onnellinen, että menin hänen maksuttomaan webinaariinsa syksyllä 2019, josta kaikki sai alkunsa. Onko nyt sinun vuorosi lähteä toteuttamaan itseäsi ja ansaitsemaan lisätuloja siinä samalla? Liity kurssille täältä*.