Suolisto-mitä meidän pitää tietää siitä?

Suolisto on tärkeä elimistöllemme. Mitä parempaa ruokaa syöt, sitä suurempi mahdollisuus sinun on olla terveempi.

Omegoista on hyvä siirtyä tarkkailemaan elimistömme tärkeää osaa, joka on suolisto. Seuraavaksi onkin järkevää käydä läpi suoliston toimintaa. Tässä postauksessa käsittelen suolistoa ja sen rakennetta pintapuolisesti sekä suolistossa asuvia bakteereita ja mikrobeja. 

Kannattaa lukea postaus loppuun saakka. Siellä kerron, miten ruokkimalla suolistoa oikein, voit vähentää tai jopa poistaa vatsakipujasi kolmella helpolla ja arkisella vinkillä. 

Suolisto on tärkeä osa meidän jokaisen elimistöämme ja se toimii ruuansulatusjärjestelmänä. Ruoka matkaa vatsalaukustamme suolistoon ja sieltä ulos. Koska suolistoa kutsutaan myös kehomme toisiksi aivoiksi, on tärkeää antaa suolistolle juuri sellaista ravintoa, mitä suolisto kaipaa. 

Suolisto 

Jotta voimme ymmärtää, mitä suolisto tarvitsee ravinnokseen, on hyvä ymmärtää, millainen suolisto on rakenteeltaan. Katsotaanpas hetki, mitä suoliston rakenteet pääpiirteittäin ovat. 

Ohutsuoli 

Ohutsuoli on pituudeltaan 5 ja 10 metrin välillä. Tuo suoliston osa on tietenkin poimuilla, jota ylläpitää lihasjännitys. Näin ollen suoliston pituus kutistuu pienempään tilaan.  

Miksi ohutsuolessa imeytyy tärkeitä ravintoaineita? Maksa ja haima tuottavat entsyymeitä, jotta ruoka-aineet pilkkoutuvat mahdollisimman hienojakoiseksi. Ohutsuolen sisäpinta on taitavasti rakennettu kokonaisuus. Se on täynnä “nukkasäikeitä”, jotka sisältävät imusuonia, hiuslaskimoita ja hiusvaltimoita. (1) 

Ensin vatsalaukku tietenkin käsittelee ja valmistelee ravinnon sulatettavaksi. Tämä hyvin pitkälle käsitelty ravinto siirtyy ohutsuoleen, jossa valtaosa ravintoaineista imeytyy nukkasäikeiden kautta elimistöömme. Ilman maksan ja haiman erittämiä entsyymeitä rakenne ei menisi tarpeeksi pieneksi, jotta ravintoaineet mahtuisivat nukkasäikeisiin ja voisivat imeytyä sieltä suoraan elimistöön.(1)

Paksusuoli 

Paksusuoli on pituudeltaan lyhyempi eli noin metrin pituinen. Paksusuolessa on monta osaa, jotka voisi pääsääntöisesti jaotella seuraavanlaisesti: umpisuoli, koloonin nouseva/laskeva/poikittainen suoli, sigmasuoli sekä peräsuoli. Paksusuoli on juurikin se paikka, missä monet mikrobit ja bakteerit elävät.  

Elimistössämme on miljardeja mikrobeja, jotka painavat jopa 1,5kg, niistä valtaosa on bakteereja, joista ehkä tunnetuimpiin kuuluu maitohappobakteerit, listeria, salmonella sekä kolibakteerit. Ilman mikrobeja paksusuoleen tuleva ravinto ei pilkkoutuisi. Ruuan pilkkoontuessa suolistossa syntyy monia yhdisteitä, jotka sääntelevät aivojen toimintaa, kehomme aineenvaihduntaa sekä immuunipuolustustamme. (2) (3) 

Tässä osassa suolistoa vesi imeytyy verenkiertoon. Ne ravintoaineet, joita ohutsuoli ei ottanut talteen, imeytyy paksusuolesta elimistöömme. Se, mitä jää jäljelle, jatkaa matkaansa eteenpäin ulostumista varten. (1)

Sigmasuoli 

Tämä pätkä suolistosta on noin 30-40cm pitkä.  Tämä suolen pätkä menee mutkalle ja muodostaa S-kirjaimen. Mikä sigmasuolen tehtävä sitten on? Se yhdistää laskevan koloonin ja peräsuolen toisiinsa.  

Koska sigmasuoli on sen muotoinen, se toimii myös kaasun ohituskaistana, jolloin kaasu pääsee kiinteämmän tuotoksen ohi helpommin ja lopulta ulos kehostamme ilman kiinteän tavaran pakollista ulostautumista siinä samalla. Käytännössä, jos sinulla on ilmavaivoja, niin se ilma on varastoituneena juurikin sigmasuolessa.  

Peräsuoli 

Peräsuoli on noin 20 cm pituinen suoli. Peräsuolen tarkoitus on pääsääntöisesti varastoida kiinteämpää tuotosta tulevaa ulostamista varten. Kiinteämpi tuotos on kaksien sulkijalihasten takana, joista toinen toimii automaattisesti ja toinen oman tahdon mukaan.  

Ehkä tässä on syy siihen, miksi ulostaminen on joskus hankalaa. Sinun tulee ensin saada sisemmät sulkijalihakset rentoutumaan, ennen kuin pystyt vapauttamaan uloimmat tahdon alaiset lihakset ulostamisen aikaansaamiseksi.  

Toivottavasti sinulla on nyt hyvä näkemys suoliston osista ja niiden tarkoituksista, jos asia ei ollut sinulle ennestään tuttu. Tietenkin suolistosta pystyy kertomaan myös enemmän, mutta nyt oli tarkoitus kertoa siitä vain pintapuoleisesti. 

Ummettaako? Lue lisää aiheesta täältä.

Suolistoa pitää ruokkia…

… koko suoliston matkalta, jotta tärkeitä hyviä bakteereita saadaan tuotettua ja, jolloin huonoille bakteereille ei jää niin paljoa tilaa kasvaa ja rellestää. Kun käyttää monipuolisia kuituja ravinnossa, auttaa suolistoa toimimaan normaalisti.  

Hyvälaatuiset kuidut auttavat suolistoa tukemaan sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaa.  (4) Vaikuttaako suoliston mikrobi ja bakteerikanta lihavuuteen? Tohtori ja bakteriologian dosentti Satu Pekkala suolistoblogin kirjoittaja kertoo blogissaan bakteerikannan vaihteluista eri ihmisillä eri elämäntilanteessa. (3) 

Koska tiedämme, että meistä jokainen on yksilö, eikä jokaiselle sovi sama ruokavalio ja samanlaiset elämäntavat, niin voisiko olla myös personalisoitua lääketiedettä? Tutkijat pyrkivät ainakin löytämään suolistobakteereita, jotka auttavat oikean ruokavalion kanssa aineenvaihdunnan sairauksiin. Aineenvaihdunnan sairauden tuloksena voit lihoa ja saada liitännäissairauksia, kuten metabolinen oireyhtymä sekä ilman alkoholin vaikutusta muodostunut rasvamaksa. (5)

Suolisto-mita-meidan-pitaisi-tietaa-siita.-Suolisto-on-herkka-kokonaisuus,-jota-pitaa-vaalia

Suolisto on herkkä kokonaisuus, joka tarvitsee jatkuvaa hoitoa. Mustikka on herkullinen superfood, joka hellii vatsaasi ja ruokkii hyviä bakteereita.

Suolisto-mitä meidän pitää tietää siitä? Mustikka rauhoittaa vatsaa.

Taistelua lihavuutta vastaan suolistossa

Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että lihavuutta vastaan voi tehdä vastaliikkeitä harrastamalla fyysistä urheilua. GutMetin tutkimuksen mukaan kuitenkaan kaikki aineenvaihdunnan sairauksista kärsivät eivät saa painoa laskevaa hyötyä fyysisetä liikunnasta, koska suoliston bakteerikanta ei muutu tällä pienellä osalla ihmisiä liikunnan johdosta. Pitäisikö tässä heittää hanskat tiskiin ja lopettaa fyysinen liikunta? Ei tietenkään, liikunnalla on monia muita elimistön ylläpitämiselle tärkeitä hyötyjä. (5) 

Onni on kuitenkin siinä, että vaikka tällainen tieto on löydetty, tutkijat etsivät ratkaisuja suolistobakteereista, kuinka asia korjataan. Kun tieto löytyy ja saamme jalostettua siitä ihmisille tarjottava valmiste, niin löytyykö siinä samalla pysyvä ratkaisu ylipainoa vastaan? (5) 

Ei suolistobakteerit kuitenkaan ihmeisiin pysty. Jokaisen meistä on syötävä terveellisesti ja liikuttava säännöllisesti, jotta vältymme muilta genetiikassakin piilevien sairauksien puhkeamista. Enkä usko, että suolistobakteerien valmiste yksin toimisi, vaan se tarvitsisi tietynlaisen ruokavalion tukemaan itseään, kuten tutkimuksessakin viitataan. 

Mitä suolistobakteerit tekevät?

Ne tuottavat esimerkiksi vitamiineja, joita kehomme ei muutoin pystyisi tuottamaan. Hyvät bakteerit ylläpitävät meidän terveyttämme ja tietenkin pilkkovat syömäämme ravintoa, mitä emme itse pysty pilkkomaan tarpeeksi pieneksi palasiksi, jotta se voisi parhaiten imeytyä elimistöömme.  (3) 

Itä-Suomen yliopiston artikkelissa puhutaan, miten suuria eroja on eri ihmisien suoliston mikrobikannoissa. Eipä yllätä, että ruokavaliolla on suuri rooli mikrobikantaan ja sen laajuuteen. Voiko sitten mikrobit olla linkkinä elintapojen ja terveyden välillä? (2) 

Artikkelissa sanotaan, että :

“Suolistomikrobisto on havaittu poikkeavaksi esimerkiksi lihavuudessa, tulehduksellisissa suolistosairauksissa ja ärtyvän suolen oireyhtymässä. Sen epätasapainon arvellaan liittyvän myös muun muassa astmaan, allergiaan, autoimmuuni- ja keskushermostosairauksiin, syöpiin, autismin kirjon oireisiin, ahdistuneisuuteen, masennukseen ja skitsofreniaan.” (2)

Vielä ei ymmärretä, mistä esimerkiksi tulehdukselliset suolistosairaudet tulevat ja tämän tiedonpuutteen vuoksi ne luetellaankin toistaiseksi kroonisiksi maha-suolikanavan tulehduksiin. Inflammatory bowel diseases, eli lyhennettynä IBD, lisääntyy jatkuvasti ja Suomessa kymmenettuhannet ovat saaneet Kelan korvausta taudin lääkitsemiseen. (6)

Käy lukemassa suoliston hyvinvoinnista ja sen terveyden parantamisesta vieraskynäpostauksestani täältä.

Omakohtaista näkemystä suolistosta

Minulla on lähipiirissä muutamia, joilla on tämä ikävä oireyhtymä ja pahimmillaan se hallitsee suoraan heidän elämäänsä, kun oireet ovat pahoja. Ja, kun oireet ovat siedettävät, niin se säätelee heidän ruokavaliota, jotta se ei lisäisi oireita.  

Vaikka tiedemiehet tutkivatkin asiaa jatkuvasti, niin olisihan se lottovoitto ystävilleni ja tautia sairastaville, jos oireet voisi poistaa. Itselläni oli vuosia todella kipeä ja ärtyisä vatsa. Ei kuitenkaan mitään niin pahaa, että sitä olisi voinut IBD:n luokkaan määritellä. Vatsani ei vain kertakaikkisesti kestänyt syödä mitä tahansa. 

Kielletyllä listalla olivat erityisesti kaasua aiheuttavat tuotteet esimerkiksi kaali, pavut, herneet, sipuli, kukkakaali, parsakaali. Näistä tuotteista ikävien ilmavaivojen lisäksi tuli runsaasti ihottumaa, joten lääkäri määritteli ne allergioiksi.  

Nykyään, kun tutkin ruokavalion vaikutuksia, olen tehnyt pieniä muutoksia elämässäni ja päässyt kivuistani sekä oireistani eroon. Toivottavasti pysyvästi, mutta ensimmäinen 6kk näyttää jo valoisalta. Olen lisäksi alkanut näiden muutoksien puolesta pääsemään muistakin allergiaoireistani eroon syödessäni esimerkiksi tuotteita, jotka sisältävät maitoproteiinia ja kanamunaproteiinia. Pääsisinkö kaikista allergioistani eroon? Sen aika näyttää. 

Suolisto on ihmisen toiset aivot

Miksi näin sanotaan? Syy löytyy siitä, että suolisto ja aivot ovat yhteydessä toisiinsa biokemiallisten ja hermostollisten yhteyksien kautta. Niin jännältä, kuin se kuulostaakin, niin juurikin suolisto tuottaa elimistöömme hermojen välittäjäaineita. Pitäneen laajentaa tutkimustani toisella kertaa syvemmin siihen, että olisiko tässä yhteyttä masennukseen tai ylivilkkauteen. (2)  

Tietous ravinnosta nykyään on eri luokkaa kuin ennen, mutta silti voimme huonommin kuin koskaan. Ennen vanhaan syötiin, mitä kasvatettiin eli hyvin perusruokaa, joka oli luonnostaan luomua. Vaikka tänä päivänä moni luulee syövänsä oikein ja terveellisesti, kansansairauden lisääntyvät.  

Lisääkö tieto tuskaa?

Tiedämme siis nykyään paljon ruuasta ja internetin ansiosta meillä on valtava tietomeri ulottuvillamme. Silti moni kärsii jatkuvista vatsakivuista, ilmavaivoista ja turvotuksesta. Itselleni tämä aihe on tuttu. Tein kolme muutosta elämässäni ja sain vatsakipuni, jotka vaivasivat varhaisteini-iästä lähtien, loppumaan viikossa. Tilaa nämä kolme arkista vinkkiä ja kokeile onko niistä apua myös sinulle.  

Muista toki, että jokainen meistä on yksilö, eikä tuo viikko välttämättä päde kohdallasi. Se saattaa kestää kuukauden tai parikin. Jos siis lähdet testaamaan vinkkejäni, jotka pystyy myös tieteellä perustelemaan, niin olethan maltillinen ja testaa parisen kuukautta.  

1 kommentti artikkeliin “Suolisto-mitä meidän pitää tietää siitä?”

  1. Paluuviite: 6 asiaa, joita syömällä lisäät aineenvaihdunta - Startti uuteen | Ilvesmäen Rouva

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *