fluori

Fluori vähentää tunnetusti hampaiden reikiintymistä. Tämä johtuu siitä, että se estää bakteerien aiheuttamaa mineraalien liukenemista hammaskiilteestä. Vaikka mineraalit pääsisivätkin liukenemaan kiilteestä, niin fluori auttaa kiilteen uudelleen mineralisoitumista. Se siis ehkäisee hampaiden reikiintymistä aiheuttavien bakteerien sekä aineenvaihdunnan ja happojen tuottoa. Vaikka se ei ole  välttämätön, niin sitä pidetään terveyttä ylläpitävänä hivenaineena. 

Vesijohtovedestä saa fluoria ja onkin suositeltavaa, jos sen pitoisuus ylittää 1,5mg/litra, niin sen käyttöä olisi hyvä rajoittaa. Pääasiallisia lähteitä ovat juomavesi, merenelävät ja tee. Koska fluoria on pääsääntöisesti pieniä määriä lähes kaikkialla, kuten maaperässä, vedessä, eläimissä sekä kasveissa, saadaan fluoria yleensä ravinnosta riittävästi. 

Fluori on siis hyväksi hampaillemme. Onkin tärkeää, että meidän hampaamme saavat päivittäin riittävän määrän sitä suojaamaan mineraalien pintaa, joka suojaa hampaitamme reikiintymiseltä. On lohduttavaa kuulla, että itse voi ruokavaliolla vaikuttaa mineraalikerrostumiin.  

Fluoria siis saadaan pieniä määriä kaikkialta, joten miksi sitten niin monella on reikiä hampaissaan? Tämä selittyneen sillä, että ei se fluorikaan ihan kaikkeen kykene. Fluori kyllä auttaa hampaiden hammaskiilteen kestävyydessä, mutta jos syöt päivittäin sellaista ravintoa ilman xylitolipurkkaa, niin tuloksena on monesti tulehdus.  

Koska toisissa paikoissa vesijohtovedessä on runsaasti maaperästä peräisin olevaa fluoria on pidettävä huoli siitä, ettei sitä ole saatavilla liikaa. Kuten sanottu, olisi hyvä rajoittaa hyvin fluori pitoisen veden juomista, että et saa yliannostusta siitä.  

Oletko koskaan testannut fluoripitoisuutta kotisi juomavedestä? Minä en ainakaan ole. Mutta asiaa tutkittuani pitäisi varmaan. Nyt en vielä ole ottanut selvää missä yrityksessä tällainen tutkimus olisi hyvä tehdä. He kai tekevät kotikäyntejä. Mistä sitten tietää onko mittaus paikkaansa pitävä? Näihin vastaaminen jääneen seuraavaan postaukseen blogissani, kun käsittelen tarkemmin aihetta. 

Perunan-22-+-8-hyotya-sinulle-kertoo-siita-mita-ravinteita-peruna-sisaltaa-seka-mita-hyotyja-perunan-ravinteista-on-kehollemme.-Lue-toki-kattava-paketti-perunan-hyodyista.

Perunan 22 + 8 hyötyä sinulle

Perunan 22 + 8 hyötyä sinulle on jättipaketti tietoa perunan ravinteiden vaikutuksesta terveyteesi. Paljon ihmiset puhuvat siitä, että peruna on pahasta. Tutkittuani asiaa uskallan väittää sitä vastaan ja kertoa sen olevan varsinainen superfood, joka pitäisi löytyä kaikkien ruokalautaselta edes parisen kertaa viikossa. Ehkä joku perunaa vastustava lukee tätä ja muuttaa mielensä.