Ruokavalion vaikutus hengitystieinfektioihin

Miten ruokavalio voi vaikuttaa sairastumisiimme, paljonkin.

Tällä kertaa käsittelen tärkeää ja ajankohtaista aihetta koskien ruokavalion vaikutus hengitystieinfektioihin. Sain tässä viimeviikolla luettavakseni Kaarlo Jaakkola: Hengitystiet kuntoon ravitsemushoidolla e-kirjan, jonka Terveyssummitin perustaja Jaakkola ystävällisesti jakoi maksutta niille, jotka halusivat sen lukea. Lue toki loppuun saakka niin minulla on sinulle yllätys varattuna postauksen lopussa. 

Kyseessä on siis hengitystieinfektion ja ruokavalion välinen tarkastelu. Periaatteessa heti johdannossa sanotaan, että jokaisella on oikeus terveyteen ja siihen päästään ravitsemushoidolla. Kaarlo Jaakkola esittääkin, että ravintotekijälääkehoito on tässä katsomuksessa keskeinen asia. Tämä näkökulma kiehtoo jo muutenkin minua, joten voit vaan uskoa miten innoissani olin tätä kirjaa lukiessani.  

Koska kirjassa on useampi sata sivua…

…niin jaottelen sen informatiivista sisältöä useampaan postaukseen hieman teemoittain, jotta tämä asia saadaan pureskeltua läpi sopivissa palasissa. Tässä postauksessa käyn kirjan ideaa ihan pääpiirteittäin läpi ja sitten tulevissa postauksissa syvennytään tarkemmin termistöön ja sen selittämiseen. Tässä postauksessa on hyvä käydä osaa termeistä jo läpi. 

Ihan ensimmäisenä on varmasti aiheellista avata ensimmäistä termiä ravintotekijälääkehoito, koska se tulee esiintymään paljon tässä kirjoituksessa. Tämä tarkoittaa sitä, että lääkärin määräyksestä tehdään yksilöllinen tarpeeseen suunniteltuja lääkinnällisiä annoksia niitä ravinteita, joita keho kipeästi tarvitsee.  Tämä on tärkeää kun puhutaan ruokavalion vaikutuksesta hengitystieinfektioihin.

Näitä ravinteita onkin paljon ja niistä kirjassa luetellaan seuraavat: 

Listassa olevat ravinteet nautittuna alkavat aktivoimaan elimistömme puolustusjärjestelmäämme. Olenkin pitkään jo harmitellut, että yleensä julkisesta terveydenhuollosta ei ole juurikaan saanut vitamiinimittauksia. Rautavarastot ovat ainoat, minkä minä olen saanut pyytämällä. On todella hienoa, jos jatkossa testejä tehdään ja pureudutaan terveyden kulmakiviin ennen kuin oireita tulee. 

Ruokavalio vaikuttaa riskiin sairastua hengitystieinfektioihin

Ruokavalion vaikutus hengitystieinfektioihin

Kehomme puolustusjärjestelmä

Jaakkola kertoo puolustusjärjestelmästä, joita ovat antioksidantti-, immuuni- ja myrkynpoistojärjestelmät. Tällä kokonaisuudella onkin tarkoitus turvata elimistömme energiantuotanto oikeilla ravintolisillä. Olemme Jaakkolan kanssa myös samaa mieltä, kun käyttää ravintolisiä, niiden tulee olla laadukkaita. Itse suosin vieläpä luomuvalmisteita. 

Tämä ravintotekijälääkehoito ei sulje pois lääketieteellistä hoitoa, vaan toimii sen tukena eli lääkkeitä käytetään, mikäli niistä on oikeasti apua. Tarkoituksena on pureutua sairauden syihin, eikä vain hoitaa oireita, mikä nykyään on vielä vallitseva toimintatapa. Tilannetta onkin hyvä kartoittaa laboratorion testeillä, jotta saadaan varmistettua, mitä elimistöstämme puuttuu. 

Luontaista vastustuskykyä ravinteista

Onhan se luontaista, kun kehossa on hyvä ravinnetaso, niin ulkopuoliset ainekset eivät tuota yhtä paljoa sivuvaikutuksia, kuin ravinteiden puuttuessa. Kuten edellisessä postauksessani kerroin, niin vitamiineilla sekä myös muilla ravintotekijöillä on elimistöämme suojaavia ominaisuuksia.  

Tämän vuoksi, kun syiden korjaamiseen käytetään lääkehoitoja, niiden rinnalla ravinteet suojaavat ulkoisilta vahingollisilta oksidanteilta eli hapettajilta. Tästä syystä usein ravintotekijälääkehoitoa kutsutaankin antioksidanttihoidoksi. Kuka tahansa ei voi alkaa harjoittamaan ravintotekijälääkehoitoa, vaan lääkärin tulee olla koulutettu ymmärtämään miten ravitsemustasapainon häiriöitä pystytään korjaamaan ravinnolla.  

Jaakkola sanookin kirjassaan, että “hoitoon valitaan sellaiset ravintotekijät, joiden tiedetään korjaavan sairauden biokemiallisia häiriöitä. Ravintotekijöillä on erilaisia vaikutuksia annoksen suuruudesta riippuen”. Tämä on erittäin kiehtova tieto, koska se antaa paljon potentiaalia elimistön maksimaaliseen optimointiin tulevaisuudessa. 

Mistä valtaosa kroonisista sairauksista johtuu?

Syyt juontavat polkuaan hapettumistressiin sekä matala-asteiseen tulehdukseen, jotka aiheuttavat muutoksia kudoksissa. Hapettumistressi tarkoittaa sitä, kun elimistö härskiintyy samoin, kuin pöydälle jätetty kala ollessaan tarpeeksi pitkään pöydällä. 

Hapettuminen ei tosin ole yhtä yksinkertainen, kuin kalan härskiintyminen vaan se johtuu monesta tekijästä. Keskeisiä tekijöitä hapettumisen lisääntymiselle löytyy ympäristöstä, ravinnosta sekä tietenkin lääkkeistä tulevista aineksista ja näiden kombinaatiosta voimme huonommin. 

Voit vain kuvitella, jos tasapaino heittää elimistössämme tarpeeksi pitkään, pienistä puroista voi kertyä jokia ja saatat sairastua jopa vakavasti esimerkiksi hengitysteiden syöpään tai keuhkoahtaumatautiin, kirjassa kerrotaan. Tutkijat ovat aina vain vakuuttuneempia, että tämä härskiintymistapahtuma on tautien synty ja siihen liittyy vahvasti myös matala-asteinen tulehdus. Ruokavalion vaikutus hengitystieinfektioihin on siis tärkeä tästäkin näkökulmasta.

Tulevaisuus tuo toivoa tullessaan

Kun tällaisia yhteyksiä on tunnistettu, niin tulevaisuudessa hoitoresurssit on helpompi kohdistaa paremmin. Tällöin voidaan tarkemmin puuttua kroonisten sairauksien syytekijöihin, mitkä johtuvat ravitsemuksen puutoksista. Kyseessä on siis erilaisien mikroravinteiden puutoksesta. Aina, kun sairastut, kehomme tarvitsee suojaa soluilleen antioksidanteista eli vitamiineista, hivenaineista, aminohapoista sekä rasvahapoista.  

Jos mikroravinteita ei saada riittävästi, niin elimistömme ei pysty suojaamaan limakalvoja tai korjata syntyneitä vaurioita elimistössämme. Ja silloin, kun ravinteet kehossa eivät riitä, voimme pitkällä aikajänteellä sairastua vakavasti, mutta lyhyelläkin aikajänteellä herkistymme erilaisten kiertävien virusten sairastumiselle helpommin. 

Mikroravinteet

Maailmalla on huomattu mikroravinteiden tärkeys sekä sen puute, joka on muodostunut suureksi ongelmaksi. WHO eli maailman terveysjärjestö on kirjan mukaan arvioinut, että suurin osa ihmisistä kärsii vitamiinien, hivenaineiden sekä yleensä pienoisravinteiden puutostiloista. Puutostila ja sen ongelmat eivät koske pelkästään kehitysmaita, vaan sama ongelma on myös kehittyneissä maissa. 

Mikäli niitä mikroravinteita ei saada riittävästi, niin se heikentää suoraan terveyttä. Tämä on myös selvä merkki antioksidanttisuojauksen heikentymisestä sekä immuunivajeesta. Kun tällainen on huomattu, siihen voi helpommin tarttua ja tehdä suunnitelma sen korjaamiseksi ainakin teoriassa.  

Jos tämä nyt jo tiedetään, miksi lääketiede ei ennalta ehkäise sairauksia, vaan tähän mennessä olemme keskittyneet pääasiassa hoitamaan vain oireita. Tästä seurauksena moni on voinut jäädä ilman toista tutkimusta verenpainelääkkeiden ja diabeteslääkkeiden kierteeseen, kun muutosta ei ole pidetty mahdollisena. Ehkäpä tiedon lisääntyessä käytännöt myös muuttuvat. Minä syvästi toivon ainakin niin.  

Ravintoaineiden puutokset maailmalla vakavia

WHO on arvioinut, että sinkin puutteesta kärsii noin 2 miljardia ihmistä. Kyllä, luit oikein. Samalla jodin sekä raudan puutostilojen yleisyys on kasvanut samassa suhdanteessa. Alle kouluikäisten lasten A-vitamiinin puutostila on arvioitu olevan noin 250 miljoonalla lapsella ja tämä on huolestuttavaa.  

Jaakkola kertoo, että “merkittäviä vajauksia on olemassa myös seuraavien mikroravinteiden saannissa: foolihappo, B₁₂-vitamiini, B-vitamiini, riboflaviini (B₂), niasiini (B₃), B₆-vitamiini, C-vitamiini, E-vitamiini, kalsium, seleeni ja fluori.” Jaakkola toteaa myös, että puutostilojen riski tulee arvioida kuitenkin yksilötasolla eikä väestöryhmittäin. On vaikea todeta puutostiloja, jos mittauksia ei tehdä. Tähän pitäisi tulevaisuudessa resursoida enemmän. 

On hyvä myös huomioida, että mikäli antioksidanttien saanti ei ole riittävää tai tarpeeksi tehokasta, voi ympäristötekijät aktivoida tulehduksia, jolloin tulehdustila jatkuu entisellään. Tuolloin esimerkiksi vaikeaksi kehittynyt astma voi pahentua sekä pahimmillaan aiheuttaa kasvaimen syntymistä tai keuhkojen ahtaumaa.  

Mikäli tilanne pääsee niin pahaksi, että elimistö menettää kykynsä kontrolloida solunsisäisiä suojatapahtumia, sen aiheuttamat stressireaktiot voivat olla hyvin vaikeita hoitaa. Mikäli ravintotasapainoa ei saada parannettua tehokkaalla ravintotekijälääkehoidolla, voidaan odottaa taudin jatkuvan sekä aiheuttavan jatkossa enemmän terveysongelmia.  

Mitä aatteita kirjasta minulle tulikaan?

Kirjasta olisi voinut kirjoittaa vaikka kuinka paljon, mutta näin alkuun päädyin tekemään esittelyn kirjaan sen johdannosta. Säästelen aihekokonaisuuksia myöhempiin postauksiin, jotta et saa informaatio ähkyä, jota vältän kaikissa postauksissani. Kirja on hyvin havainnollisesti kirjoitettu, joten suosittelen sen lukemista.  Ruokavalion vaikutus hengitystieinfektioihin on mielenkiintoinen kokonaisuus, jota innolla tutkin jatkossakin.

Siitä itse lukemisesta puheenollen tässä sinulle lupaamani yllätys. Saat ladattua oman kappaleesi tästä kiehtovasta kirjasta tämän linkin kautta -> tilaa tästä. En tosin tiedä kuinka kauan tarjous on voimassa, joten laita viestiä mikäli linkki ei vie mihinkään. En saa tästä mitään provikoita, sitä pyydettiin jakamaan, joten mielelläni sen teen.

Mikäli usean sadan sivun kirjan lukeminen ei nyt innosta, niin lisää kirjan informoivaa tietoa on siis tiedossa. Tämä kirja on siksi mielenkiintoinen, että se aihe alueeltaan osuu juurikin tähän blogini ideaan. Miten ruokavaliolla voimme suojata itseämme, jotta emme sairastu. Halutessasi voit käydä lukemassa Omega rasvahapoista tiivistä tietoa, suolistosta ja sen rakenteesta sekä tarkoituksesta taikka vitamiineista kirjoitukset, joissa pääset tutustumaan aiheisiin läpileikkauksena. Näistäkin aiheista tulee myöhemmin syventävämpää tietoa. 

Lue lisää Omega 3 rasvahaposta tästä

Lisäksi laitan tähän edellisen postauksen oppaan vielä tilattavaksesi Terveyden ylläpitämiseen 8 tehokasta vinkkiä. Taistele flunssaa vastaan ennalta ehkäisevästi.  

Näin flunssakauden jyllätessä tulee pohdittua, miten saa buustattua omaa immuunijärjestelmää niin, ettei tauti pääse niskan päälle. Keinoja on tietysti monia, mutta mikä oikeasti tehoaa? Poimi talteen minun henkilökohtaisesti testaamani ainekset, joilla olen välttynyt kaikilta sairasteluilta jo miltei vuoden ajan. Yleensä olen ollut jokaisena vuotena pari kertaa flunssan kourissa, mutta nyt on löytynyt voittaja kombo, jolla minä, perheeni ja muutama ystävääni ovat löytäneet hyötyä terveyden ylläpitoon. Kun kehosi on tasapainossa, myös immuunipuolustuksesi on hyvässä kunnossa. Terveessä kehossa asuu hyvä ja tyytyväinen mieli.  

Tilaa itsellesi vinkit talteen 

2 kommenttia artikkeliin “Ruokavalion vaikutus hengitystieinfektioihin”

  1. Mielenkiintoinen teksti ja tärkeä asia! Kiitos kirjan tiivistyksestä, jään odottamaan lisää.

    Muutama ajatus heräsi heti 🙂 Kun Janakkala kertoo noista merkittävistä puutteista (kuinka suuri on merkittävä puute?), tarkoittaako hän suomalaisia vai ylipäätään maailman kansoja? FinRavinto-tutkimus tutkii suomalaisten ravitsemusta ja viimeisin on vuodelta 2017, sen tuloksien perusteella suomalaisilla ainakaan ei ole vajausta b12-vitamiinista, tämä on lähinnä vegaanien huomiotava seikka. Kalsiumia alle keskimääräisen tarpeen sai 3% suomalaisista ja seleeniäkin vain noin 0,3%.

    Foolihapon puute on ongelma, erityisesti raskautta suunnittelevien tulisi se huomioida. Raudan saanti on myös monessa paikassa mainittu puutteelliseksi suomalaisilla. Jodin puutetta vastaan on jodin lisäys suolaan, en tiedä onko tämä käytössä maailmalla, ainakin Suomessa näin.

    Tietysti on totta, että puutokset ja tarpeet tulee huomioida yksilötasolla mittauksilla, mutta voidaan nopeasti päätellä, että mahdollisesti Janakkala ei ainakaan pelkästään suomalaisista puhunut vitamiinien puutteista kertoessaan. Suomalaisilla lapsilla ei myöskään näyttäisi olevan A-vitamiinista puutetta, luulen tämän koskettavan ehkä kehitysmaita enemmän, villi veikkaus. Myönnän, että linkittämäni julkaisu tähän liittyen on vanhahko ja tiedot kerätty aika suppeasti mutta A-vitamiinin saanti oli kuitenkin yli suositusten.

    FinRavinto2017 täältä http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137433/Raportti_12_2018_netti%20uusi%202.4.pdf?sequence=1&isAllowed=y
    Ja tuo suomalaisten lasten A-vitamiinin saanti täältä http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/78163/2008b32.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

    1. Hei Ira

      Ja kiitoksia kommentistasi. Vielä en valitettavasti ehtinyt tutustumaan lähteisiin mitä kirja on käyttänyt, joten en varmaksi tiedä millaista laajuutta tutkimus osoittaa. Tämä jäi itseänikin kiinnostamaan, joten ehdottomasti tarkastan tämän ja lisään siitä lisäyksen postaukseen kunhan tuon tiedän.

      Noista vitamiinien puutostiloista teen myöhemmin tarkempaa postausta, jossa käyn usean tutkimuksen läpi. Toivottavasti löydän Suomen tilannetta kuvaavaa ajankohtaista tietoa myös postaukseni tueksi.

      Puhumistasi aiheista onkin mukava keskustella ja kiinnostus tutkia niitä on suuri, joten saatan tässä jonkun ajan päästä ehkä tehdä siitä oman postauksen. Tarvitsen vain riittävästi aikaa tutkia eri tutkimuksia tehdäkseni johtopäätökset asiasta luotettavasti.

      Oletko käynyt jo lukemassa muita postauksiani? Saa laittaa kommenttia uudelleen, vastailen näihin mielelläni!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *