Sitruunan 6 faktaa terveydelle

  • tehnyt
Sitruunan 6 faktaa terveydelle kertoo tieteellisellä näytöllä mitä terveyshyötyjä sitruunasta on

Ihanaa, että löysit tänne blogiini. Tällä kertaa kerron sinulle sitruunan 6 faktaa terveydelle. Olet saattanut aiemmin lukea postauksiani Omega rasvahapoista, vitamiineista, kivennäisaineista ja suolistosta. Näiden lisäksi minun on tarkoitus avata ihan raaka-aine kohtaisesti terveyshyötyjä erinäisistä raaka-aineista. Toivottavasti minulla on vuosien mittaan mukava raaka-aineiden terveysluettelo sinua varten, kun haluat tehostaa terveyttäsi ja etsit sopivia ruoka-aineita siihen. 

Mutta takaisin tähän sitruunan 6 faktaa terveydelle teemaamme. Sitruuna on ihana ja maistuvan raikas hedelmä. Moni voi pitää sitä kirpeänä, mutta itselleni se on aina kuulunut suosikkeihin sen raikkaan maun vuoksi. Kuulen monelta ystävältäni, että heidän aamurutiineihin kuuluu joka aamuinen sitruunavesi sen terveyshyötyjen vuoksi.  

Minusta on hyvä, että moni kyseenalaistaa terveysväittämiä, joihin ei ole linkitetty tutkimuksia näytöksi. Tästä hyvänä esimerkkinä tapahtuma, joka parisen kuukautta sitten tapahtui. Hyvä ystäväni Lotta kirjoitti muistaakseni Facebookin sivuilleen sitruunaveden hyödyistä ja heti siellä joku kommentoi, ettei ole tieteellistä näyttöä asiasta. Hyvä ja aiheellinen pointti. Lähteet on hyvä tarkistaa. Onneksi rakas lukijani, otan tämänkin huomioon tarjoamalla sinulle vain tieteellisesti perusteltuja väittämiä. 

Alkuun hieman hedelmästä itsestään ennen kuin siirrymme sitruunan 6 faktaa terveydelle osioon

Sitruuna eli latinalaiselta nimeltään citrus limon. Kuten jo puhuinkin, niin maultaan se on sekä hapan/kirpeä ja samalla raikas hedelmä. Sitruuna sisältää paljon c-vitamiinia. Muoto sitruunalla vaihtelee lajeittain, mutta yleisimmin sen erottaa soikeasta muodostaan sekä keltaisesta väristään.  

Missä sitruuna kasvaa? Sitruuna kasvaa puussa. Näitä sitruunapuita löytyy yleensä trooppisilta sekä subtrooppisilta alueilta, koska ilmasto sopii tuolloin parhaiten sitruunan kasvuympäristöksi. Kuten muitakin hedelmiä, niin myös sitruunaa kasvaa sekä villinä että viljeltynä. Sitruuna alkuperä ei ihan ole tiedossa, mutta eteläisestä Aasiasta kenties Intiasta lähtöisin.  Satokausi ajoittuu yleensä lokakuusta-heinäkuulle eli varsin pitkälle ajalle.(1) 

Ruuaksi sitä on käytetty 2500 vuoden ajan. Sitruunaa on hyödynnetty niin makeissa, kuin suolaisissa ruuissa koska se tuo esille monia makuja. Ilman sitruunaa moni ruokalaji tai leivos ei maistuisi siis niin hyvälle. Itse ainakin käytän sitruunaa salaisena raaka-aineenani kehittelemissä resepteissäni.  

Sitruunasta moneksi ruoanlaitossa 

Sitruunasta on moneksi, vaikka usein pelkkä mehu tulee hyötykäyttöön. Itse rakastan sitruunan kuoren aromaattista makua, joka tulee kuoren sisällä olevasta öljystä. Kuorta raastaessani olen oppinut raastamaan vain keltaisen värin. Valkoinen osa on hyvin karvaan makuinen eikä ole yleensä toivottu maku lopputuotoksessa. 

Kannattaa muistaa, että kuorta käytettäessä hedelmä on tärkeää pestä lämpimällä vedellä hyvin, koska sen pintaan on hyvin todennäköisesti lisätty säilöntäaineita kestävyyden lisäämiseksi. Itse ostaisin mieluiten luomua kuoren käyttöön, koska todennäköisyys torjunta-aineille on pienempi. (2) 

Marttojen sivuilta nostankin hyvän suolan käytön vähentämisen vinkin, jota en olisi muistanut sanoa, vaikka hyödynnän samaa kikkaa kotona itsekin. Voit vähentää ruuassa suolan määrää lisäämällä happoa eli vaikka sitruunaa. Se korostaa suolan makua, vaikka suolan määrää vähentäisi. (2) 

Rakastan lohta ja sitruunan yhdistelmää. Enkä varmasti ole ainoa. Perheessämme teemme usein sitruunalohta, joka on suurta herkkuani. Sitruuna kypsentää kalan, vaikka et sitä paista. Lohi säilyttää näin parhaiten Omega 3 pitoisuutensa. Lohen ominaismaku säilyy myös saaden samalla sitruunaisen maun.  

Sitten voisimme siirtyä itse terveysfaktaan: 

1. Se ehkäisee anemiaa 

Raudan puutoksesta johtuva anemia on kohtalaisen yleinen nykyään saatavilla olevasta tiedosta huolimatta. Anemiaa sairastat yleisesti silloin, kun et saa riittävästi rautaa ruokavaliostasi tai se ei imeydy kunnolla.  

Sitruuna sisältää rautaa, mutta sen määrä on hyvin vähäinen. Sen sijaan sitruuna auttaa kasviperäisestä lähteestä peräisin olevaa rautaa imeytymään paremmin kehoosi. Toisin sanoen sitruunahappo sekä c-vitamiini edistää kasviperäisen raudan imeytymistä. (3) (4) 

Raudan lähteistä lihaperäinen hemi-rauta imeytyy kehoosi helposti suoliston kautta. Kasviperäisistä lähteistä saatava rauta ei yksin pysty imeytymään yhtä helposti, vaan se tarvitsee sekä sitruunahapon että c-vitamiinin kaverikseen. Sitruunaa syödessä saa molemmat samasta paketista, kätevää eikö? (3) (4) 

Lue lisää tietoa vitamiineista ja kivennäisaineista

2. Voit parantaa ruuansulatuskanavan terveyttä 

Voit parantaa ruoansulatuskanavan terveyttä syömällä sitruunaa. Koska sitruuna koostuu noin 10% hiilihydraateista. Nämä voidaan luokitella liukoiseen kuituun sekä yleisiin sokereihin. Sitruunan pääkuitu on pektiini, mikä on liukoisen kuidun muoto. Pektiini liitetään useisiin terveyshyötyihin. Tarkastelen pektiiniä tarkemmin eri postauksessa. 

Miten sitruuna sitten vaikuttaa suolistossa? Tutkimuksien mukaan liukoinen kuitu voi parantaa suoliston terveyttä sekä hidastaa sokereiden ja tärkkelyksien sulamista. Samalla saatat saada positiivisia vaikutuksia alentuneeseen verensokeritasoon. (5) (6) (7) (8) 

Jos juot pelkkää sitruunamehua ilman hedelmälihaa, et saa toivomaasi terveyshyötyä liukoisesta kuidusta. Sen vuoksi trendikästä sitruunavettä ei kannata tehdä tiivisteistä vaan kannattaa pusertaa mehu sekä hedelmäliha tuoreesta hedelmästä. (5) (6) (7) (8) 

Sitruunan-6-faktaa-terveydelle-kertoo-sitruunan-terveyshyödyistä.-Sitruunasta-on-moneksi-terveytta-edistavaksi-sen-ravinteiden-vuoksi

Sitruunan 6 faktaa terveydelle

3. Vähennä syöpäriskiä 

On tutkittu, että syömällä runsaasti hedelmää sekä vihanneksia sisältävää ravintoa, voit auttaa estämään joidenkin syöpien syntymistä. Kuten esimerkiksi ruoansulatuskanavan syövän puhkeamista.  Vaikka tutkimuksen yhteenvedossa ei puhuta sitruunasta suoraan, niin sitrushedelmien runsaalla käytöllä oli havaittu ruoansulatuskanavan sekä kurkunpään syöpäriskin vähentymistä.(9) (10) (11) (12) 

On olemassa tutkimuksia, jossa on laitettu sitruunoiden yhdisteitä suoraan syöpäsoluille koeputkessa ja nämä yhdisteet ovat tappaneet syöpäsoluja. Vaikka tämä kuinka näyttää tutkimuksena hyvältä, niin näillä yhdisteillä ei kuitenkaan voi olla samaa vaikutusta ihmiskehoon. (13) (14) (15) 

Lisää alustavia tutkimuksia ja niistä tehtyjä spekulaatioita on tehty sitruunoista löydetyistä kasviyhdisteistä. Niitä ovat limoneenilla ja naringenini ja tutkijat uskovat, että näillä olisi syöpää estäviä vaikutuksia. Tällaiset pohdiskelut tarvitsevat kuitenkin paljon lisää tutkimuksia aiheesta. (16) (17) (18) (19) 

Aiheesta on tehty eläinkokeita, jossa on löydetty tutkimusta tukevaa aineistoa. Eläintutkimuksessa löydetyllä D-limoneenillä huomattiin olevan syöpää estäviä ominaisuuksia. Toisessa tutkimuksessa käytettiin mandariinien massaa, joka sisälsi toisenlaisia kasviyhdisteitä beeta-kryptoksantiinia ja hesperidiiniä. Näitä yhdisteitä löytyy myös sitruunasta. (20) (21) 

Näissä tutkimuksissa havaittiin näiden yhdisteiden estävän pahanlaatuisia kasvaimia kehittymästä. Testi oli tehty jyrsijöiden kielillä, keuhkoissa sekä kaksoispisteissä. Täytyy kuitenkin huomioida, että testissä tutkimusryhmä on käyttänyt erittäin suurta annosta kemikaaleja. Se on paljon enemmän, kuin mitä voisit saada syömällä sitruunoita tai appelsiineja. (22) 

Vaikka sitruunoilla ja muilla sitrushedelmillä, niiden kasviperäisistä yhdisteillä voi olla syöpää estävä vaikutus, niin mistään ei kuitenkaan voi päätellä sitruunan voivan torjua syöpää ihmisillä kokonaan. Tutkijat saavat siis edelleen etsiä syöpää parantavaa lääkettä. 

4. Sitruunasta tukea sydämen terveydelle 

Sitruuna on hyvä c-vitamiinin lähde ja sitä syömällä on sydänsairauksia ja aivohalvauksien riskiä vähentävä vaikutus. Oikeastaan kaikissa hedelmissä ja vihanneksissa, jossa c-vitamiinia on paljon, on sama vaikutus. Yhdestä sitruunasta saat noin 31mg c-vitamiinia, joka on 51% viitearvosta (RDI). (23) (24) (25) 

Sitruunan c-vitamiinista tulevat terveyshyödyt sydämellesi eivät kuitenkaan ole ainoat. Sitruunassa on kuitu- ja kasviyhdisteitä, joiden uskotaan alentavan joitakin sydänsairauksien riskitekijöitä. (26) (27) 

Sitruunan on tutkittu alentavan kolesteroliakin. Eräässä tutkimuksessa paljastui, että syömällä 24g sitrushedelmän kuitu-uutetta päivittäin kuukauden ajan, laski se veren kokonaiskolesterolitasoa. Sitruunoissa olevien kasviyhdisteiden, hesperidiinin sekä diosmiinin on havaittu alentavan kolesterolia.  (28) (29) (30) (31) 

5. Sitruuna voi estää munuaiskivien syntymistä 

Mikä munuaiskivi on? Se on pieni pala, joka muodostuu jätetuotteiden kiteytyessä ja kerääntyessä munuaisiin. Ihmiset, joille niitä muodostuu kerran, voi olettaa niiden muodostuvan uudemman kerran helpommin.  

Miten sitruuna sitten voi estää munuaiskivien muodostumisen? Sitruunahappo on omiaan lisäämään virtsan määrää samalla lisäten virtsan pH:ta, jolloin munuaiskivien muodostumiselle on luotu epäsuotuisa ympäristö. Sinun ei kuitenkaan tarvitse juoda tolkuttomasti sitruunamehua apua saadaksesi. Riittää, kun juot päivittäin noin 125ml sitruunamehua. Tutkimuksien mukaan tämä annostus on riittänyt heille, joilla on ollut ongelmia munuaiskiven kanssa. (32) (33) (34) (35) 

Joidenkin tutkimuksien mukaan havaittiin myös, että limonadi esti tehokkaasti munuaiskiviä. Tässä tutkimuksessa tuloksissa oli kuitenkin heittoja eikä jokaisessa tutkimuksessa oltu päästy samaan tulokseen. Lisää laadukkaita tutkimuksia pitää tehdä ylipäätään sitruunamehun vaikutuksesta munuaiskiven muodostumiseen. (36) (37) (38) (39) (40) (41) (42) 

6. Sitruunalla voit auttaa hallitsemaan painoasi 

Sitruunaa mainostetaan monesti myös laihdutusruokana ja on olemassa muutamia teorioita, miksi sitruunan sanotaan auttavan laihtumaan. Yleisin teoria koskee sen sisältämää kuitua, pektiiniä, joka laajenee vatsassa auttaen sinua tuntemaan olosi kylläiseksi pidempään. 

Kovinkaan monet ihmiset eivät syö sitruunaa hedelmälihoineen päivineen, vaan juovat ainoastaan sen mehun. Kuten aiemmin jo mainitsin, niin pektiini sijaitsee hedelmälihassa. Jos juot pelkän mehun ilman hedelmälihaa, et saa haluamiasi vaikutuksia sitruunasta. 

Toisen teorian mukaan kuuman veden juominen sitruunan kanssa auttaa sinua laihduttamaan. Tässä teoriassa ei voi olla varma kumpi auttaa vesi vai sitruuna. Nimittäin juomaveden tiedetään lisäävän väliaikaisesti poltettavien kaloreiden määrää. (43) (44) 

Lisäksi on muutamia muita teorioita, jotka näyttävät viittaavan, että laihduttava voima piilee sitruunoissa olevissa kasviyhdisteissä. Näiden tutkimuksien mukaan sitruunauutteessa olevat kasviyhdisteet voivat estää tai vähentää painonnousua useilla eri tavoilla. (45) (46) 

Eräässä tutkimuksessa, runsasrasvaisessa ruokavaliossa, hiirelle annettiin sitruunan polyfenoleita, joita uutettiin sitruunan kuoresta. Hiiren paino nousi vähemmän ja kehoon ei kertynyt yhtä paljon rasvaa, kuin muille hiirille. Näissäkin tutkimuksissa kannattaa muistaa, että nämä on eläinkokeina tehtyjä tutkimuksia, eikä siis ole todistettu samoja vaikutuksia olevan ihmisiin. Eipä tutkimukset sitä kielläkään. (47) 

Summa summarum: 

Sitruunalla on tutkitusti monia terveyshyötyjä. Näin ollen ne, jotka juovat aamuisin sitruunavettä voivat hyvillä mielin jatkaa rutiinia. Suosittelen tosiaan ottamaan mahdollisimman paljon sitruunan hedelmälihaa mukaan, saadakseen parhaan mahdollisen hyödyn. 

Tutkimuksia täytyy vielä tehdä, jotta voidaan saada parempaa varmuutta sitruunan hyödyistä ihmisille. Silti nämä tutkimukset antavat osviittaa, mihin sitruuna voi auttaa. Tutkimuksia on tehty vielä varsin vähän ja tutkimuksissa voi myöhemmin ilmaantua muitakin terveyshyötyjä.  

Kaiken kaikkiaan sitruuna on terveydellesi hyväksi. Onhan siinä paljon c-vitamiinia sekä sitruunahappoa, jotka jo itsessään auttavat vähentämään sydänsairauksien ja aivohalvauksien riskiä. Lisäksi se auttaa vähentämään munuaiskiveä.  

Toivottavasti postaukseni “Sitruunan 6 faktaa terveydelle” on ollut viihdyttävää luettavaa. Kiitoksena kun luit tänne saakka annan sinulle maksutta oppaan vastustuskyvyn nostoon. Tästä alta voit tosiaan ladata itsellesi lisää luettavaa terveyttäsi ylläpitävistä faktoista. Lataa Immuunipuolustuksen 8 parasta vinkkiä oppaani.  

Saat siinä itsellesi lyömättömän luettelon perusteluineen eri aineksista, joilla saat kohotettua omaa vastustuskykyäsi. Oma suosikkini on numero 6, sen lyömättömien terveyshyötyjen vuoksi. Lataa oma oppaasi ja kerro mikä niistä on sinun suosikkisi. 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *